Ilo ilmestyvi ja nauru maittaa nettiheimollekin

Posted: 04/03/2014 in huumori, luovuus, oppiminen, yhteisöllisyys, yhteisöt

Luovuustutkijat ovat jo kauan olleet sitä mieltä, että huumori ja nauru edistävät luovuutta. Huumori auttaa meitä kyseenalaistamaan vallitsevat oletukset ja tarkastelemaan ongelmaa tai ilmiötä uudesta näkökulmasta.

Huumori on olennainen osa menestyvien organisaatioiden kulttuuria. Se parantaa tuottavuutta (Avolio et al. 1999), edistää hyvää johtajuutta (Romero ja Cruthirds, 2006) ja tukee ryhmän yhteenkuuluvuutta (Meyer, 1997) – ja kuten todettua, kasvattaa luovuutta lisäämällä ryhmän avoimuutta uusille ideoille (Brotherton, 1996).

Toiseksi, huumorilla on iso merkitys niin yksilöiden kuin ryhmien oppimisessa. Huvittavat tapaukset ja yksityiskohdat painuvat mieleemme paremmin kuin mitäänsanomattomat; huumori ohjaa huomiomme muistamisen arvoisiin asioihin. Se myös lisää ryhmässä koettua psykologista turvallisuuden tunnetta ja mahdollistaa siten riskien ottamisen, kokeilut ja omalta mukavuusalueelta irrottautumisen.

Tämä on erityisen tärkeää pitää mielessä, kun operoidaan verkossa: emme välttämättä tiedä toisesta osapuolesta mitään muuta kuin nimen/nimimerkin ja mielikuviamme stereotyyppiseen suuntaan ohjaavat iän, sukupuolen ja ammatin – jos niitäkään.

Olemme myös korvia myöten erilaisten ärsykkeiden ja informaation kyllästämiä. Keskittyminen ja muistaminen ovat jatkuvalla koetuksella. Huomio on nettimaailmassa kovaa valuuttaa, ja huumori yksi sen bitcoineista, kuten suosituimpien Twitter-seurattujen tai luetuimpien juttujen tilastot kiistatta osoittavat.

sarja0032

Kun lasketaan yhteen yksi ynnä yksi, on helppo päätellä, että innovatiivisissa, aidosti uutta luovissa sosiaalisissa ryhmissä kukoistaa omanlaisensa huumori (yllä esimerkki eräästä tutkijayhteisöstä).

Mutta miksi online-ideointiin ja designiin keskittyneet innovaatiojohtamisen spesialistit ja tutkijat eivät ole oikeastaan ollenkaan noteeranneet huumorin merkitystä?

Syitä lienee monia. Yksi on se, että on helpompaa laatia kuvauksia tajunnan räjäyttävän netti-ideointiympäristön arkkitehtuurista ja käyttöliittymästä kuin ymmärtää sitä, millä tavoin ihmiset toimivat. Toinen on aikatekijä: meillä on usein niin kiire jostain johonkin ja samalla ei minnekään, että emme malta antaa tarpeeksi aikaa sosiaalisen pääoman, yhteisen kielen ja jaettujen merkitysten rakentumiselle.

Huumorille kannattaa silti omistaa hetki, ei vähiten siksi, että se tekee nettiyhteisöjenkin elämästä hauskempaa – ja tuotteliaampaa! Kirjoitin aiheesta aiemmin otsikolla Nettihuumori ei innovaattoreita juuri naurata, mutta jotain siellä kuitenkin on. Huumoria on kaikkialla missä ihmiset kokoontuvat yhteen, olimmepa sitten online tai offline.

Mutta verkossa riittää vielä työtä siinä, kuinka fakta- ja egokeskeisyydestä päästään kollektiivisemman ilonpidon asteelle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s