Tänään Liikearkistopäivillä pidin tutkimuskeskus Digitalian edustajana viiden minuutin pikapuheenvuoron siitä, miksi tiedonhallinnan ammattilaisten kannattaa tehdä työtään näkyväksi sosiaalisessa mediassa. Tässä ”palopuheeni” teesit lyhyesti:

  1. Suutarin lapsilla on hyvä olla kengät. Jos alaasi on digitaalinen tiedonhallinta, on uskottavuuden kannalta välttämätöntä hallita myös digitaalinen toimintakulttuuri ja työvälineet.
  2. Arkistoalankaan ammattilaiset eivät voi laittaa päätä pensaaseen ja toivoa, että maailma palaisi pyörimään paperin, puhelimen ja faksin varassa. Pyri ymmärtämään paremmin sitä maailmaa, jossa asiakkaasi – kansalaiset, yritykset ja monet julkisen sektorin edelläkävijät – jo ovat.
  3. Sosiaalinen media ei ole irrallinen todellisuus, jonka ”meidän viestintäosasto hoitaa”. Jokainen tietoasiantuntija on oman työnsä ja ammattialansa käyntikortti. Some on yksi tapa tehdä työtä näkyväksi, lisätä sen arvostusta, löytää kumppaneita ja uutta tietoa – ja uutta osaavaa nuorta työvoimaa.
  4. Tärkeintä on yhteisöllinen tietämys. Saatat kysyä, miksi kenenkään pitäisi käyttää sosiaalista mediaa työasioihin – sehän vie kamalasti aikaa ja energiaa? Vastaus: samasta syystä kuin miksi keskustelet ihmisten kanssa, puhut, kirjoitat tai ajattelet.
  5. Älä hämäänny markkinointipuheesta. Olennaista ilmiössä ei ole se, mikä somekanava on milläkin viikolla eniten muodissa, vaan valmius oppia jatkuvasti uutta ja uskallus kokeilla.

Digitaalisuus ei ole pelkkää informaation tai prosessien sähköistämistä, vaan tapa tehdä toisin. Ja hyvä niin!

johtaja somessa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s