Lykätty onnistumisen tunne ja koiran aamiainen

Posted: 08/08/2015 in asiantuntijuus, käytettävyys, kirjat, ohjelmistot, ohjelmointi, opiskelu, teknologia

Elvytin tänä kesänä 15 vuoden takaiset ohjelmointiopintoni Helsingin yliopiston vallan mainion MOOC:n vauhdittamana. Suosittelen! Ensin luonnollisesti palautin mieleen peruskäsitteet ja kävin läpi ne materiaalit, jotka omista maisteriopinnoista tarttuivat mukaan.

Ja heti kansiot avattuani muistin, mikä on ollut ylivoimaisesti paras koskaan lukemani kurssikirja: Alan Cooperin Nörttien valtakunta – Miksi korkeateknologiatuotteet saavat meidät sekaisin ja kuinka palauttaa järki. Kiitos ohjelmistotuotannon opettajalle valinnasta! Ei mikään perinteinen päntättävä kirja, vaan tehokas tapa herättää opiskelijoita ajattelemaan ja havaitsemaan. Opus on viime vuosituhannelta, mutta tuskin päivääkään vanhentunut. Vai mitä sanovat ohjelmistojen parissa työskentelevät ja niitä työkseen käyttävät?

  • Ohjelmistoinsinöörit ovat sisäistäneet lykätyn onnistumisen tunteen periaatteen. He tapaavat kirjoittaa ohjelmia, jotka vaativat käyttäjiltä kaiken mahdollisen tiedon ennen kuin ne tekevät edes hiukan työtä. Jos ihminen toimisi tällä tavoin, häntä inhottaisiin suuresti.
  • Käyttäjän tavoite on saada työ tehdyksi kohtuullisessa ajassa ja arvokkuutensa säilyttäen. Vääriä tavoitteita ovat hieno teknologia, laadukas grafiikka, nopea tallennus tai oppimisen vaivattomuus.
  • Mitä vähemmän käyttäjä näkee käyttöliittymää, sitä parempi se on.
  • Asiakkaiden kuunteleminen on hyvästä. Heidän toiveidensa noudattaminen sen sijaan on typerää. Asiakasjohteisilta tuotteilta puuttuu johdonmukainen suunnittelu ja pitkän tähtäimen näkemys.


Asiakasjohtoisena tuote muuttuu jokaisessa liikkeellelaskussa eikä kasva järjestelmällisesti. Tuote on lopulta täynnä epäsopivia osia ja satunnaisia toimintoja, ja lopulta siitä tulee jotain, jota tuotekehittäjä John Zicker kutsuu ’koiran aamiaiseksi’. Jokaisen asiakkaan on pujoteltava omaa polkuaan tuotteen läpi, etsien toimintoja joista hän pitää, välttäen toimintoja joista ei pidä. Joidenkin tunnettujen yhtiöiden tuotteet ovat niin monimutkaisia, että tarvitaan kuukausien koulutus, ennen kuin pystytään edes yksinkertaisimpiin töihin. Kokonaisia liikeyrityksiä nousee kouluttamaan, asentamaan, tekemään asetuksia ja pitämään yllä näitä hirviöitä.

[Tekninen kirjoittaja] kertoi minulle seuraavan tarinan, miten ohjelmoijilta sai tietoa: ”Huomasin, että lahjonta toimii paremmin kuin kerjääminen. Käytin enimmäkseen suklaata. Lahjonta toimi niin hyvin, että kerran insinöörijohtaja pyysi minulta julkisesti polvillaan anteeksi, koska hän oli unohtanut kertoa minulle tuotteen muutoksista. Eräässä yhtiössä suklaanhimoinen insinööri kertoi minulle työtovereidensa tekemistä muutoksista, jotta hän saisi heidänkin suklaansa. Ennen lahjontamenetelmää mietin monta ylityötuntia miettien, mikä tuotteessa oli muuttunut.”

Saamme ohjelmistoja joita vaadimme, ja tähän mennessä olemme vaatineet hyvin vähän. — Silloin tällöin kuluttajat elättelevät epämääräistä ja romanttista toivoa, että korkeateknologian seuraava aalto tekisi ohjelmistopohjaisista tuotteista helppokäyttöisiä. Tämä toivo on lapsellinen ja hupsu, ja minua surettaa nähdä kuinka selittelijät julmasti ylläpitävät toivoa. Ohjelmien tekijät eivät tee niistä helppokäyttöisiä, koska he eivät osaa, eivät koska se olisi mahdotonta. Ennemmin kuin myöntäisivät hävettävän tosiasian, he mielummin väittävät, että helppoutta ei voi tehdä ”teknisistä syistä”.

🙂

kommenttia
  1. Ana sanoo:

    Meni kirjaston varauspalveluun, klik!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s