Yhteisömanageri täällä hei!

Posted: 18/03/2015 in cmadfi, johtaminen, muutos, sosiaalinen media, tieto, tietojohtaminen, Twitter, viestintä, yhteisömanagerit, yhteisöt

Minulle tarjoutui tänä keväänä tilaisuus auttaa Tietoasiantuntijat -yhdistystä luomaan itselleen uusi yhteisöstrategia vapaaehtoispohjalta. Innostuin, sillä tässä kuviossa osui kaikki kohdalleen – yhdistyksen aihepiiristä eli tietojohtamisesta lyhyen tähtäimen tavoitteeseen, eli tehokkaampaan sosiaalisen median hyödyntämiseen.

Yhteisöstrategiasta muovautui FeverBeen tarjoaman mallin pohjalta kattava mutta huolella harkittu kokonaisuus. Konkreettisesti etenin käytäntöön luomalla yhdistykselle uuden Twitter-tilin. Aiemmin käytössä ollut tili oli suljettu, ja se oli kerännyt kuudessa vuodessa 27 seuraajaa(!). Tästä epäkohdasta oli siis helpointa aloittaa varsinainen muutostyö. Tietojohtamisen asiantuntijat eivät voi olla salatieteiden seura.

Ja näin uusi tili näki päivänvalon:

Ensimmäisen viikon aikana seuraajia on tullut jo liki kolminkertaisesti (72) suljettuun tiliin verrattuna. Kiitos siitä koko verkostolle! Kevään aikana aktivoimme myös Facebook– ja LinkedIn -ryhmiä. Samoin verkkosivut uudistuvat. Jatkosuunnitelmissa on painetun lehden rinnalle yhdistyksen blogi sekä verkkosivuja ketterämpi yhteisöllinen tapahtuma-arkisto.

Sosiaalisessa mediassa yhdistyksen tärkeimmät tavoitteet ovat ne vanhat tutut: edistää tiedon jakamista ja luoda edellytyksiä verkostoitumiselle, lisätä näkyvyyttä, ja houkutella mukaan uusia jäseniä. Parasta tässä työssä ovat likimain rajattomat mahdollisuudet luoda uutta!

Entäpä suurimmat haasteet? Ne eivät yllätä ainakaan ketään yhteisömanagereiden cmadfi -verkostossa vaikuttanutta.

  1. Sosiaalisen median aktiviteeteissa ei koskaan ole kyse ”vain” sosiaalisesta mediasta ja siellä viestimisestä, vaan yhteisön koko olemassaolosta ja sen tarkoituksesta. Siksi CM-strategiasta tulee helposti massiivinen käärmelipas, jonka kantta on kerran avattuaan vaikea sulkea. Paras ratkaisu on määritellä ns. iso kuva, johtaa siitä muutama yksinkertainen osatavoite ja miettiä millä keinoilla tavoitteeseen päästään.
  2. Some-työskentely tiiminä. Jos kuvitteellisella yhdistyksellä X on 1000 henkilöjäsentä, vanhan nyrkkisäännön mukaan on realistista, että sadasosa näistä – siis 10 jäsentä! – jakaa tietoa verkossa. Mutta sekään ei tapahdu muitta mutkitta. Ensin on voitettava mm. ajankäyttöön ja asenteisiin liittyvät haasteet. Tähän kannattaa satsata paukkuja, sillä yhden ihmisen kaitsema yhteisösome ei johda kuin uudenlaisiin tietosiiloihin ja puusilmäisyyteen.

Kuten tunnettua, yksin tällaista työtä ei todellakaan voi tehdä. Tietoasiantuntijoiden viestintää pyörittävät muun muassa Heli Eloranta ja Pia Adibe. Erityiskiitos Pialle taustatyöstä CM-strategian kanssa ja perehdyttämisestä yhdistyksen toimintaan! Unohtaa ei sovi myöskään #järjestösome -taustatietoa, jota Piritta Seppälä ansiokkaasti on jaellut Twitterissä.

cmad

Alat ja ammatit vaihtelevat, mutta yhteinen nimittäjä kaikille tietoasiantuntijoille on kiinnostus tietojohtamiseen ja tietotyön kehittämiseen. Suomella ei ole varaa hukata enää minuuttiakaan: pysyväishierarkioiden ja valmistavan teollisuuden aikaisten toimintamallien sijaan tarvitaan johtamista, jossa korostuu uuden tiedon luominen ja sen fasilitointi erilaisissa verkostoissa. Lappeenrannan ja Tampereen teknilliset yliopistot ovat kouluttaneet tietojohtamisen ammattilaisia jo hyvän aikaa, mutta muidenkin on vähitellen herättävä.

Miksi tieto on yhä tärkeämpi tuotannontekijä? Kuinka lisätä tiedon arvostusta ja ymmärrystä sen luonteesta? Miten tiedosta luodaan taloudellista arvoa? Kuinka aineetonta varallisuutta pitäisi johtaa? Näihin kysymyksiin vastaamisessa on avain myös Suomen kilpailukykyyn.

Jos em. teemat kiinnostavat sinuakin, hyppää mukaan jo tänään!

P.S.: yhteisömanagerointi yhdistyksessä ottaa vasta ensiaskeleitaan, mutta vahvistusta on toivottavasti luvassa pian, kun pääsen muiden Twitter-kamujen keralla Otavan Opiston järjestämälle Yhteisömanageri Master Class II -kurssille 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s