Blogitutkimusta ja tutkimusblogeja

Posted: 29/10/2014 in asiantuntijuus, blogit, erilaisuus, jakaminen, julkaiseminen, markkinointi, sosiaalinen media, tutkimus, yhteisöt, yhteiskunta

Aller Median tilaaman suuren blogitutkimuksen mukaan suosituimmat aiheet blogeissa ovat ruoka, lifestyle, muoti ja kauneus.

Ensimmäinen ajatus jutun luettuani oli, etten osaa nimetä yhtäkään lifestyle-, muoti- tai kauneusblogia, vaikka olen blogannut vuodesta 2005, seurannut läheltä blogimaailman tapahtumia ja ollut tekemässä tutkimusta yritysmaailman mahdollisuuksista hyödyntää blogeja tiedon jakamisessa. Sitten palautin aivoni kartalle ja muistutin itselleni, että on erilaisia yleisöjä ja tarpeita.

Mitä yleisiä johtopäätöksiä tuoreen blogitutkimuksen perusteella tehtiin?

  1. Eri medioiden kokonaiskulutus on lisääntynyt, eivätkä ne syö toisiaan pois.
  2. Blogeilla on vaikutusvaltaa, mitä ei pidä unohtaa.
  3. Tulevaisuudessa nähdään yhä enemmän videoblogeja.

 

Ensimmäinen lienee se hyvä uutinen.

Toinen on itsestäänselvyys, joka ei yllätä ainakaan ketään blogosfäärissä elänyttä. En tiedä, johtuuko saman viestin toistaminen tarpeesta vakuuttaa yritysmaailman vanhakantaiset päättäjät vai käyttäjien huonosta itsetunnosta verrattuna ”virallisen” median edustajiin. Mielestäni sellaiseen ei ole tarvetta – blogeilla on tehoa, voimaa ja vaikuttavuutta siinä missä muullakin julkaisemisella.

Kolmas kohta, videoblogit: jatkossakin blogit nähdään lähinnä synonyymina erilaisen kertakäyttöroinan ja mun sisustus, mun elämäntapa, mun stoori -tyyppisen sisällön puffaamiseen, mutta niiden formaatti vain siirtyy videolle – ja markkinoijat seuraavat perässä.

Sosiaalinen media on luonnostaan moniäänistä. Se on tyhjä taulu, jossa ovat edustettuina kaikki ne elämänalueet, jotka ihmisiä muutenkin kiinnostavat. Mutta kuten elämässä aina, toiset vain huutavat kovempaa kuin toiset. Kirjoitin viihteellistymisen, kulutuskeskeisyyden ja blogien liitosta takavuosina (2007) Verkkoyhteisöissä:

Asiablogit ja laajemmin asiantuntijoiden nettiyhteisöt kituvat pitkälti siksi, että informaatioyhteiskunnan markkinat ovat tyhmyyden markkinoita. Viaton bloginpitäjä saa luonnollisesti elitistisen leiman pitäessään viihteellistymistä tyhmyyden synonyymina… 😉 — Mikään ei ole niin taitava manipuloija kuin kaupallinen instanssi, joka on kotiutunut informaatioyhteiskuntaan. Tällä vauhdilla ihmisistä tulee niin alkeellisia, että kohta meille nauravat tietokannatkin.

 

Viittasin kommentillani siihen, kuinka näppärästi ihmiset saadaan uskomaan, että he tarvitsevat jotain mitä eivät oikeasti tarvitse (nk. unnecessities ja niiden varaan rakentuva talous). Tai että heidän pitää henkilöbrändätä itsestään jotain menevää ja myyvää ostamalla kyseisen valmistajan tuotteita sen sijaan, että olisivat luomuonnellisia sellaisina kuin ovat. Toistaiseksi verkko on pikemminkin vauhdittanut kuin hidastanut tätä kehitystä.

Sanottakoon se taas uudelleen: blogimaailma ei ole pelkkää markkinointia, eikä siitä pidä näinä resurssiviisauden ja kasvavan kulutuskriittisyyden aikoina sellaista tehdäkään.

Työelämään, johtamiseen, tutkimukseen, eri tieteenaloihin, politiikkaan, kirjallisuuteen tai muuhun kulttuuriin fokusoineet bloggaajat tekevät valtavan arvokasta työtä, joka päivä. Kiittäisin heitä jokaista erikseen nimeltä jos aika ja tila antaisi myöten. Pienessä maassa heillä ei ole kymmeniä tuhansia seuraajia, mutta uskollinen yleisö kylläkin. He kirjoittavat avoimesti uusista mahdollisuuksista ja ideoista, kokemuksistaan, oppimastaan ja epäkohdiksi havaitsemastaan. Siksi heidän tekemisensä muuttaa väistämättä niin bisnesmaailmaa kuin muuta yhteiskuntaa. Jopa työelämää koskevat ”tylsät” jutut voivat kerätä muutamassa päivässä 10 000 näyttöä ja tuhansia jakoja.

Selvästikään emme ole tutkijoina tai asiantuntijoina muistaneet kertoa tästä vaikuttavuudesta ääneen tarpeeksi usein – ainakaan yhtä ahkerasti kuin mainostajat kartoittavat mahdollisuuksia hyödyntää suosittuja mielipidevaikuttajia.

Pidetään siis bloggaajina ääntä itsestämme ja toisistamme!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s