Organisaatiorakenteet madaltuvat. Tieto on valtaa ja painaa vaakakupissa titteleitä enemmän. Paras asiantuntijuus on verkostoissa, ei yksittäisen ihmisen tai yrityksen hallussa. Organisaatiot syntyvät, elävät ja muuttuvat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Vanhat johtamisopit eivät riitä, kun työ on joustavaa, ajasta ja paikasta riippumatonta, mobiilia, etätyötä ja läsnätyötä.

Tuttuja väitteitä? Epäilemättä. Tarkennetaan hieman:

Viestintäteknologian mahdollisuuksia on opittava hyödyntämään yhteistyöhön tehokkaammin ja valmennettava ihmisiä siihen. Johtajien ja asiantuntijoiden on oltava itsekin aktiivisia sosiaalisessa mediassa – erilaisissa hajautuneissa yhteisöissä ja verkostoissa, jotka ovat toisinaan tilapäisiä, toisinaan pysyvämpiä. Yhteisöjen aktivoiminen, osallistumisen fasilitointi ja erilaisten sisältöjen luominen ja jakaminen ovat työelämässä entistä tärkeämpiä taitoja.

Siksi olen yllättynyt, ettei allaolevaan kysymykseen ole tullut muutamasta Twitter-yrityksestä huolimatta ainuttakaan vastausta. (Olen myös yllättynyt, ettei minulla ole vielä työpaikkaa. Koulutustarpeita ja työelämäkeskustelua seuratessa se tuntuu aina vain käsittämättömämmältä.)

Kaupalliset toimijat ovat omalla tavallaan suunnannäyttäjiä – ne kouluttavat jo nyt teemoista, joihin hitaampi julkinen sektori herää vasta myöhemmin. Yhteisömanagerointi ja joukkoistaminen ovat toki vain isomman muutoksen palasia, mutta nyt käsi sydämelle: minkä vuosikymmenen johtamisoppeja Sinun koulutusorganisaatiosi jakaa eteenpäin?

Tohtoreille on töitä – ja kaikille muillekin. Mutta miten ihmeessä ne kurssimateriaalit muka ehtisi päivittää?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s