Työelämän Tinder?

Posted: 13/08/2014 in huuhaa, luottamus, markkinointi, myyntitaito, rekrytointi, tunteet, työ, työnhaku, ura

”25-vuotias nainen testasi sometyönhakua – ’Hommia tarjotaan kuin liukuhihnalta'”

Internetissä työnantaja voi luoda itsestään millaisen kuvan tahansa, ja samoin työnhakijasta muodostetaan tietynlaiset ennakkokäsitykset. Todellisessa elämässä nämä käsitykset eivät yleensä toteudu, ja muutenkin netti voi tuntua liian tarkoitushakuiselta tavalta etsiä uramahdollisuuksia – tosielämässä kun sattumalla on iso rooli työnhaussa.

Miltä yhteistä on deittailulla ja työnhaulla? Tietenkin itsensä markkinointi ja armoton kilpailu. Siksi ylläoleva mukaelma kuulostaa melkeinpä järkevältä, vaikka uutinen onkin todellisuudessa 25-vuotiaasta naisesta, joka testasi somedeittailua.

Tuunasin eilen itselleni about.me -profiilisivun. Iltateekeskustelussa syntyikin jo seuraava idea: missä viipyy Tinderin kaltainen palvelu, jossa työnhakijat ja rekrytoijat kohtaavat?

Tarjontaa voi selailla puhelimen näytöltä ja omien reittausten perusteella palvelu suosittelee lähialueilta sopivia hakijoita tai paikkoja.

Joka vuosi julkaistaan listauksia muun muassa parhaista työpaikoista ja korkeakouluopiskelijoiden suosimista työnantajista. Jälkimmäinen perustuu ensisijaisesti mielikuviin: jee, Fazer! Karkkia! Rovio! Angry Birds! Nokia? No ei kyllä enää, Google ois kiva! Maaperä on siis hedelmällistä työnhakijoiden pyyhkiä ruudultaan firmojen logoja ja tietoja milloin oikealle, milloin vasemmalle. Marimekko, joo ihanaa! Talvivaara, hyi yäk! VR, no enmänyttiiä, viimekskin oli myöhässä!

Työnantajilla on tietenkin käytössään vastaavat mahdollisuudet: rekrytointi tehostuu ja nopeutuu huomattavasti, kun ensisilmäys työntekijäkandidaatteihin luodaan mobiililaitteen näytöllä parin valokuvan perusteella. Ei enää ahdistavia paperipumaskoja ja ylipitkiä ansioluetteloita! Valistunut HR-osasto voi nojata esimerkiksi tieteellisiin havaintoihin ihmisten luotettavuudesta ja valita jatkoon vain ihmisiä, joilla kulmakarvat ja poskipäät ovat tarpeeksi korkealla.

tyonaama

No ei me kyl tota oteta.

TE-toimistojen ruuhka pienenee ja niillä on paljon vähemmän kiirettä arvioidessaan, millainen työllistävä vaikutus postilaatikkoon lähetetyillä paperisilla paikkailmoituksilla on ollut vuositasolla.

Yksi vielä puuttuu. Mikä palvelulle nimeksi?

JobDate? Worker? MobWorker?

P.S.: tagaan tämän postauksen myös kategoriaan huuhaa, vaikka yleensä kaikki mitä aiheesta kirjoitan, muuttuu jossain vaiheessa todeksi – tai on jo muuttunut.

kommenttia
  1. JobVoyeur? DocOrNot? RateMyGraduationPhoto? WorkWithStrangers? Jos arvata pitää, niin tällaisia on parin vuoden päästä jo esim ravintola-alalla. Ja viimeistään vuonna 2019 Tekes jakaa innovaatiorahat sen perusteella, onko profiilikuva tarpeeksi innovatiivisen näköinen. Sarkasmi tuntuu olevan profetian varmin muoto…

  2. mkosonen sanoo:

    Totta, huumori kaikissa muodoissaan voi auttaa luotaamaan tulevaisuuttta 🙂 Aiheesta olisi voinut kirjoittaa ihan vakavissaan, mutta jostakin selkäytimestä se tyyli vain tulee – ainakin näillä arvoilla, jotka hieman sotivat pikaruokainformaatiota ja pudotuspeliajattelua vastaan…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s