Pikaresepti uuden tiedon luomiseen

Posted: 13/06/2014 in innovaatiot, joukkoistaminen, parvet, tieto, tiimit, verkostot, viestintä, yhteisöt, yhteistyö

Innovaatiosuuntautuneen konferenssimatkan jälkimainingeissa on hyvä palata perusasioiden äärelle: kuinka hajautuneet yhteisöt ja parvet oikeastaan luovat uutta tietoa? Onko kyse vain vanhan tiedon kierrättämisestä? Tarkalleen ottaen kysymys kuuluu, kuinka online-ryhmät pääsevät tilaan, jossa uutta on mahdollista luoda – sen sijaan, että vain egosurffailtaisiin tai ajelehdittaisiin päämäärättömästi informaatiomeren ulkosaaristossa:

1. Jaettu konteksti. Hajautuneen työympäristön peruskivi, ainakin verkko-oppimisen prosesseja aikanaan tutkineen Gerardine DeSanctisin (2003) mukaan.

Työpaikoilla jaettu konteksti on ammattiala tai organisaatio jossa tehdään yhdessä töitä, online-brandiyhteisössä jäseniä kiinnostava tuote, harrastusyhteisössä jokin aktiviteetti. Ne luovat sekä tunteen muiden läsnäolosta että yhteisen merkitysjärjestelmän, jonka varassa lähteä jakamaan, kyseenalaistamaan, luomaan ja yhdistelemään tietoa. Kontekstin puuttuminen tai heikkous aiheuttaa helposti nk. parvikuoleman. Kärjistetysti voi sanoa, että ihmisten on ensin katsottava maailmaa samanlaisten linssien läpi voidakseen myöhemmin olla eri mieltä.

 

P1080295

 

2. Rutiinit ja normit. Paras vastalääke eri aika, eri paikka -lähtöisiin vuorovaikutuksen haasteisiin.

Ryhmä tai yhteisö sopii itselleen pelisäännöt niin keskusteluun kuin yhteisen tekemisen koordinointiin. Hajautuneelle tiimille rutiinit voivat olla projektiaikatauluja tai palaverien checklistejä, avoimelle yhteisölle sanattomia sopimuksia siitä, että yhteisön henkeä ja muita jäseniä kohdellaan kunniottavasti.

3. Läpinäkyvyys. Uuden tiedon luomista edesauttaa se, että olemme tietoisia toinen toisistamme ja siitä mitä toiset tietävät ja ajattelevat.

Merkittävä osa viestinnästämme niin sanotusti pakenee määrittelyjä eli on sanatonta ja hienovaraista. Siksi mikään määrä dataa tai erilaisia työvälineitä ei pysty täysin korjaamaan keskinäisen tiedon ongelmaa, mutta parhaiten toimivissa ryhmissä aktiiviset jäsenet ja yhteisömanagerit tuovat ihmiset mahdollisimman lähelle toisiaan. Online-sosiaalisuuden ydintä on tehdä yhteisestä tekemisestä ja palkitsemisesta läpinäkyvää: vältetään ”suljettuja osastoja” ja informaatiosiiloja, tuetaan osatehtävien samanaikaista ratkaisemista ja välitöntä palautteenantoa, eikä unohdeta leikillisyyttä ja hauskanpitoakaan. Se auttaa kyseenalaistamaan nykyiset ajatusmallit ja keksimään uusia.

Ja bonuksena: tarvitsemme riittävästi tilaa ja aikaa luodaksemme uutta pintaa syvemmältä. Näennäisestä kiireestä luopuminen ja oman tekemisen organisointi ei tule menemään pois muodista Internetin seuraavissakaan kehitysvaiheissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s