Asiakas, varo vaivaamasta kiireistä yrittäjää

Posted: 27/05/2014 in markkinointi, osaaminen, palvelut, rakentaminen, viestintä, yrittäjyys

Tämä on sadas postaukseni Tohtorille töitä -blogiin!

Ei, aiheena ei tällä kertaa ole yliopistomaailman arki ja siihen liittyvä tutkimuksen tekemisen tulevaisuus, hajautuneen yhteistyön haasteet, online-yhteisöt, käyttäjien ja asiakkaiden osallistaminen, hiljainen tieto, erilaiset nettihuumorin muodot tai edes sosiaalisen median realiteetit.

Tietojohtamisen ja verkostojen vanhimpia viisauksia on se, että opimme tehokkaimmin tullessamme ulos omalta mukavuusalueelta ja perinteisistä yhteisöistämme. Erilaisuus synnyttää kitkaa – ja opettaa katsomaan oman alan tai organisaation seiniä pidemmälle. Samaan aikaan tarvitsemme myös tiiviimpiä yhteisöjä, jotta ylipäätään pystymme kommunikoimaan toistemme kanssa ja luomaan edellytykset osaamisen yhdistämiseen. Näissäpä johtajille paradoksia kerrakseen.

Työttömyyssuvantoa viettävänä tietomuotoilijana [sarcasm] olen viime päivinä irrottautunut perinteiseltä mukavuusalueelta ja tehnyt Jotain Aivan Muuta, muun muassa maalannut 105 seinälautaa ja nauttinut suuresti olostani. Meillä on siis menossa taloremontti.

On ollut äärettömän opettavaista katsoa maailmaa tutun rakennusyrittäjän silmin. Kulttuuri on kovin toisenlainen kuin kauluspaidantäyteisen akateemisen eliitin tutkimusyhteisöissä ja yritysprojekteissa. Konkreettinen tekemisen ilo näkyy kaikesta, mutta pk-yrittämisen kulisseissa – vai pitäisikö sanoa telineissä – olisi myös käyttöä johtamisoppaissa alati trendaaville asiakaspalveluhengelle, tietojärjestelmäosaamiselle ja tiedon jakamisen tehostamiselle.

Remontti tai talonrakennus on multitaskausta parhaimmillaan. Materiaalit, työvälineet, laitetoimitukset, asennukset. Puhelin on pirissyt ympäri maakuntaa. Kokemukset ovat olleet kirjavia, mutta päälinja on selkeä: asiakas haittaa pahasti yrittäjän päivänviettoa.

– Pystyisittekö millä aikataululla toimittamaan? – No tässä on kyllä kaikenlaista. Pitää vähän kattoo.

 

Valitsimme listalta seuraavan firman.

 

– Mitähän se maksaa? – En pysty sitä tässä nyt sanomaan.

 

Tämä oli ehkä erikoisin vastaus. Tien päällä tai toisen asiakkaan luona on luonnollisesti paha tehdä laskelmia, mutta normaalissa viestinnässä pahoiteltaisiin tilannetta, annettaisiin karkea arvio ja pirautettaisiin asiakkaalle takaisin myöhemmin.

 

–  Löytyisikö rakennustelineitä? – Mä en tiedä tilannetta yhtään, pitää soittaa ensin Jaskalle.

 

Moni verkkokauppa pystyy jo kertomaan onko tuotetta saatavilla, mutta yritäpä tehdä sama tietojärjestelmistä osattomaksi jääneessä fyysisessä kaupassa.

 

– Monelta pääsisit tulemaan? – Hirveesti on nyt kaikkee, aamupäivällä on yks keikka mut sen jälkeen. (Saapui hieman ennen klo 16.)

 

Rautakaupassa tiliasiakas ja rakennusmestari – tuore alan yrittäjä itsekin – seisoskelivat vartin verran ja odottelivat myyjää. Kaksi heistä purjehti ohi sanomatta mitään ja katseli varmuuden vuoksi seinään päin.

On toki hellyyttävää ja edelläkävijähenkistä nostaa pöydälle Suomen peliteollisuuden tai koulutusviennin tulevaisuus, teollinen Internet, big data, robotisaatio ja yleinen digitaalisuusmurros. Mutta mitäpä jos samalla hoidettaisiin ensin alta pois muutama perusasia, kuten taito kohdata asiakkaita myymälässä ja puhelimessa – puhumattakaan siitä, että yritys vaivautuisi päivittämään verkkoon yhteystietonsa ja kertomaan, missä ja miten on parhaiten tavoitettavissa?

Se olisi suurimpia loikkia mitä digiaikana on nähty.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s