63 sosiaalisten teknologioiden ongelmaa – ja pari ratkaisua niihin

Posted: 19/05/2014 in luottamus, motivaatio, osaaminen, sosiaalinen media, tieto, tiimit, tutkimus, työ, työvälineet, yhteistyö

Törmäsin tänään tutkimusraporttiin, joka ansaitsee pisteet kattavuudellaan: JyU:n Henri Pirkkalainen on kollegansa kanssa koonnut yhteen esteet, jotka rajoittavat ja hidastavat sosiaalisten teknologioiden hyödyntämistä organisaatioissa. Pyysin jutun samoin tein luettavakseni. Henri kertoi tekevänsä tutkimustyötä tiedon jakamisesta avoimen opetuksen ja oppimisympäristöjen saralla.

Artikkeli on julkaistu Computers in Human Behaviorissa. Suosittelen tietojohtamisen ammattilaisille! Tulokset pohjautuvat erilaisiin hajautuneen yhteistyön ympäristöihin perinteisistä tietovarannoista sosiaalisen median hyödyntämiseen asiakassuhteissa. Aloitetaanpa organisaatioon ja kontekstiin liittyvistä tekijöistä.

 

  1. Maantieteellinen etäisyys
  2. Henkilöresurssien puute
  3. Ajan puute
  4. Ongelmat koordinoinnissa ja suunnan valinnassa
  5. Johdon skeptisyys käyttöönottoa kohtaan
  6. Ei palkitsemista
  7. Aiemmat negatiiviset kokemukset
  8. Organisaatio ei valmis omaksumaan
  9. Valta ja asiantuntemus päätöksentekoprosessissa
  10. Organisaatiohierarkiat
  11. Kilpailu työyhteisön sisällä
  12. Organisaatiorakenne ei tue tiedonjakoa
  13. Ympäristötekijät rajoittavat käyttöönottoa
  14. Epäselvät IPR:t ja tekijänoikeudet
  15. Johdon tuki puuttuu
  16. Koulutus puuttuu
  17. Menettelytapojen puute
  18. Yhteistyöosapuolilla erilaiset ajattelutavat
  19. Yhteistyöosapuolilla erilainen ymmärrys työvälineistä
  20. IT-järjestelmien ja prosessien yhteensopimattomuus
  21. Työvälineiden kaikkia ominaisuuksia ei tunneta
  22. Vaihtoehtojen paljous
  23. Työvälineen tuominen uuteen kontekstiin
  24. Online-ympäristö vaikuttaa negatiivisesti työhön

 

Seuravaaksi räjäytetään ongelmapankki eli päästään sosiaalisiin tekijöihin, jotka saivat lukuisia mainintoja.

  1. Tietoisuus toisesta osapuolesta puuttuu
  2. Luottamus puuttuu
  3. Yhteistyöhön ei kannustimia
  4. Suositaan olemassaolevia kontakteja ja suhteita
  5. Käyttäjien määrä ja aktiivisuus alhainen
  6. Asenne muita kohtaan
  7. Tiedon vastaanottamisen ja jakamisen ongelmat
  8. Ei opita aiemmasta
  9. Viestintä- ja yhteistyömahdollisuudet puuttuvat
  10. Köyhempi viestintäsisältö
  11. Kielimuurit
  12. Ei osata toimia online-tiimissä
  13. Erilaiset taustat ja kognitiivinen etäisyys
  14. Erilaiset työskentelypreferenssit
  15. Oma imago ryhmätyössä
  16. Hyöty jakautuu epätasaisesti
  17. Odotukset teknologiaa kohtaan
  18. Käyttöaikomukset ja niiden erot
  19. Erilaiset teknologian käyttötarpeet
  20. Erot kokemuksessa ja osaamisessa
  21. Omaksuminen jakautuu epätasaisesti

 

Kolmantena on luonnollisestikin teknologia itsessään:

  1. Järjestelmä epäfunktionaalinen
  2. Tiedon jakamisen infrastruktuuri puuttuu
  3. Pääsyrajoitteet
  4. Internet-yhteys heikko tai estetty
  5. Järjestelmien yhteensopivuus ongelmat
  6. Turvallisuus- ja luotettavuusongelmat
  7. Turvallisuuteen liittyvät pelot
  8. Yksityisyyden ongelmat
  9. Yksityisyyden menettämisen pelot
  10. Ylläpito puuttuu
  11. Epäasiallinen käyttäytyminen
  12. Väärinkäytökset
  13. Laatu ja käytettävyys

 

…ja viimeisenä kulttuuri.

  1. Kulttuurierot arvoissa, näkemyksissä ja työn käytännöissä
  2. Jaettujen normien puuttuminen
  3. Organisaation orientaatio
  4. Epäselvää mitä saa sanoa ja tehdä
  5. Erilaiset aikakäsitykset

 

Jatkokysymys ei suinkaan kuulu puuttuuko listalta jotain(!), vaan kuinka nämä tunnistetut esteet voitaisiin voittaa. Allekirjoittaneen näkemys on selkeä: ei ainakaan ulkopuolelta kaadettuna. Hyvä muutosagentti on kokenut ja riittävän sisällä yhteisössä puhuakseen sen kieltä ja ollakseen uskottava. Samaan aikaan hänellä on tarpeeksi laaja verkosto uuden oppimiseen, muutoksen läpiviemiseen ja kriittisen massan saavuttamiseen.

Kun tähän vielä lisätään epämuodollinen, luottava ja riskinottoon kannustava organisaatiokulttuuri, ollaan jo pitkällä. Näin ainakin omien tutkimustemme mukaan. Kannattaa myös palauttaa mieleen CMADFi 2014 -päivästä Heidi Selkäinahon opit sisäisten viestintämuurien kaatamisesta.

Koska jokainen organisaatio on omanlaisensa, ”näin me sen teimme” -tyyppiset caset eivät ole tietojohtajan patenttipelastus tai hopealuoti. Mutta parhaimmillaan ne auttavat näkemään, mistä päästä ongelmia lähdetään ratkaisemaan.

 

kommenttia
  1. jpruohisto sanoo:

    Hyvä bloggaus ja kiitoksia hyvästä lukuvinkistä! Paljon on tuossa asiaa, ja kun ne tuolla tavalla listaa, niin ongelmavyyhdin vaativuu piirtyy hyvin selkeästi. Haaste voi olla niin iso että se laumauttaa. Ehkä yksi keino edetä olisi hieman ryhmitellä ja priorisoida näitä kohtia, mihin tarttua ensimmäiseksi. Mitkä ovat ne tärkeimmät ongelmat joihin vaikuttamalla saadaan suurin vaikutus?

  2. mkosonen sanoo:

    Tosi on! Minulle heräsi tuosta jo yhteenvetoa tehdessäni ajatus, että ko. ongelmat voisi joukkoistamalla 1) priorisoida 2) etsiä ratkaisuja tärkeimpiin ongelmiin. Mahdollisimman kevyenä toteutettu avoin kysely, jolla tunnistetaan esim. kolme tärkeintä ja vapaa kommentointi perään? Vastauksia tuskin saadaan sadoittain, mutta tietoa se on pienikin määrä tietoa. Voin ottaa työn alle piakkoin kunhan saan yhden esitysmateriaalin viimeisteltyä 🙂

    Hieman ”informaation muokkausta” listalle voisi ensin tehdä. Esim. yhteistyö- ja viestintämahdollisuuksien puuttumista en oikein hahmottanut, jos kyseessä jo on nk. sosiaalinen teknologia. Se, ettei organisaatio ole valmis käyttöönottoon, puolestaan on seurausta muista ongelmista. Kulttuuritekijät ovat sosiaalisia ja organisatorisia pohjimmiltaan, jne.

    Mitä nostaisitte omien kokemusten perusteella kärkeen? 1.listan #18 on iso kiviriippa, eli osapuolten erilaiset ajattelutavat. Tämä nousee esiin kaikkialla. Muut mitalisijat riippuvat aika lailla siitä, millaisesta yhteistyöympäristöstä puhutaan. Tutkimuksessahan niitä oli mukana laidasta laitaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s