Suomalaisuus on rehellisyyttä

Posted: 06/12/2013 in aitous, erilaisuus, kaamos, myyntitaito, osaaminen, rehellisyys, suomalaisuus, työ, ura, yhteiskunta, yhteistyö

Itsenäisyyspäivän kunniaksi päädyin pohtimaan aitoutta, rehellisyyttä ja valinnan vapautta.

Steve Jobsista on sanottu, että hän kehitti tuotteita, joita ihmiset eivät vielä tienneet haluavansa. Erottuva brandi, markkinointikoneisto ja käytettävyys hoitivat loput. Meitä suomalaisia usein moititaan myyntiosaamisen puutteesta. Väitteessä lienee vinha perä: luotamme mielummin nokiahenkiseen insinööritaitoon kuin lähdemme rakentamaan aikaansaannostemme ympärille Applen tuotteista tuttua hurmoshenkistä kulttia. Emme oikein tahdo tajuta sitäkään, että pimeys ja kaamos ovat toiselta puolelta maailmaa tuleville matkailijoille eksoottisia ja haluttuja elämyksiä, eivät kroonisen kitinän aihe tai jotain, jota pitäisi hävetä.

Mutta onko myyntihenkisyyden puuttuminen itsessään ongelma, johon pitäisi puuttua? Kyllä ja ei.

Koska olen parhaillaan ’between careers’, asia kiinnostaa sekä henkilökohtaisesta että työyhteisöjen näkökulmasta.

Myyntitaidolle on kysyntää, koska ilman sitä kaikelta taloudelliselta toiminnalta putoaa pohja. Se on työ, joka jonkun on osattava! Hyvät ideat ja tulokset harvoin syntyvät saman ammattialan ihmisten muodostamissa poteroissa eikä pelkällä insinööriaivoilla pitkälle pötkitä. Toisaalta yksi ihminen ei millään voi hallita kaikkea – on tunnettava omat vahvuutensa ja etsittävä kumppanit täydentämään paletti.

Itse en ole tavoitehakuisinta myyjätyyppiä, mutta kokonaisuuksien organisoiminen, ideointi, nopea uuden tiedon omaksuminen ja vakuuttava viestintä ovat vahvuuksiani. Myyvintä mihin työnhaussa olen taipunut, on slogan ”Tuloksellista tutkimusta, kiitettyä koulutusta” – mutta vain siksi, että se on totta! Olen parin vuoden ajan kouluttanut opiskelijoita viestimään rohkeasti omasta osaamisestaan, mutta suutarin lasten kenkien hengessä en lupaa rakentaa uusia järjestelmäratkaisuja tai yritysmuotoilla kokonaisia aurinkokuntia. Pitäydyn mieluiten faktoissa.

Suomalaisten heikohkon myyntitaidon kääntöpuolena on jonkinlainen kansanluonteeseen kuuluva rehellisyys ja suoraselkäisyys. Jos jotain kammoksumme, niin tyhjiä lupauksia.

Harvaan asutun maan kansalaisina kunnioitamme muiden reviiriä. Mikä minä olen sanomaan, tarvitseeko potentiaalinen asiakas tätä tuotetta? Johtunee omista materianvastaisista kulutustottumuksistani, mutta minulla on rajaton usko siihen, että ihmiset kyllä tietävät itsekin, mitä ovat vailla. Tai jos eivät tiedä, tuskin he sitä ovat kovasti kaivanneetkaan. Tuskinpa siis olisin koskaan työllistynyt Applelle – mutta omaan myös rajattoman uskon siihen, että muutakin osaamista tarvitaan.

Toiseksi, olen mielummin rakentamassa ihmisten välille yhteisöjä ja verkostoja kuin vakuuttamassa käyttäjiä tyrkyttämäni ratkaisun paremmuudesta.

Yhteisöt ja verkostot kun ovat itsessään huomattavan tehokkaita mutta aliarvostettuja tapoja vaikuttaa ihmisten tekemiin valintoihin. Leijonanosa ostopäätöksistämme perustuu tavalla tai toisella omiin tai muiden kokemuksiin, suosituksiin ja arvioihin. Ennen muinoin suositusverkosto muodostui tuntemistamme ihmisistä ja bisneskontakteista, nettiaikakaudella myös anonyymeista suurista massoista.

Tänä päivänä kuluttajat voivat ja haluavat vaikuttaa siihen, mitä heille tarjotaan. Sekin sopii reviiritietoiselle suomalaiselle. Aina kun puhelimen toisessa päässä on lehtimyyjä, koen suurta eksistentiaalista ahdistusta: taas joku tietää itseäni paremmin, mitä sisältöä haluan lukea ja missä muodossa. Samaan aikaan oma-aloitteinen ja omatoiminen asiakas jää helposti yksin. Pahimmillaan tuotteesta tai palvelusta saa irti vain nimen, ei edes hintaa, saatavuutta tai myyjän yhteystietoja. Mitä veikkaatte, vastaako tällainen yritys asiakkaiden yhteydenottoihin sosiaalisessa mediassa?

Rehellisinä ihmisinä suomalaiset kaipaavat konkreettisia tekoja, ei pelkkiä lupauksia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s