Epäluottamus II: ”En luota tähän touhuun”

Posted: 04/12/2013 in epäluottamus, luottamus, yhteisöt, yhteistyö

Päivän aiempi kirjoitukseni käsitteli epäluottamustekijöitä verkossa yksilötasolla: opportunistista käytöstä, huteraa viestintää, aiheosaamisen puuttumista tai krooniselle asteelle ehtinyttä teknistä toikkarointia.

Mutta jos puhutaan online-yhteisöistä, virtuaalitiimeistä, nettiheimoista tai asiantuntijaparvista, yksilöt ovat vasta alkusysäys. On arvioitava myös kollektiivia itsessään.

Yhteisöt pääsevät helpoimmalla: niillä on valmiiksi jokin yhteinen intressi, joka sitoo jäsenet yhteen. Jaetusta intressistä kumpuaa ensimmäinen – ja joskus ainoa tarvittava – sosiaalinen vihje, jonka varaan rakentaa luottamusta ja välttää epäluottamusta. Sama ilmiö toteutuu niin brandiyhteisöissä, fanisivustoilla kuin saman ammattialan ihmisten foorumilla. Lääkäri luottaa lääkäriin, tutkija tutkijaan ja HR-ammattilainen HR-ammattilaiseen helpommin kuin maallikkoon. Luottamustutkijat käyttäisivät tästä termiä category membership. Heitä komppaavat verkkoviestinnän tuntijat, jotka korostavat ryhmäidentiteetin merkitystä.

Haasteellisempi on tiettyä tehtävää tai tarkoitusta varten koollekutsuttu sekalainen joukko ihmisiä, jotka eivät tunne toisiaan ennestään. Osaavat ja innokkaat tekijät eivät riitä, jos oikea suunta puuttuu. Tästä syntyy epäluottamus ja yhteistyö halvaantuu.

Suunnan näyttäminen (direction-giving) on johtajuutta aidoimmillaan. Se lisää luottamusta perinteisissä organisaatioissa, ja samat luottamusopit pätevät myös verkon sosiaalisissa maailmoissa. Nettiparville tämä merkitsee ennen kaikkea tehtävän rajaamista hallittavaksi kokonaisuudeksi ja tavoitteesta viestimistä mahdollisimman selkeästi: mitä olemme tekemässä?

Alexander Ardichvili ja kumppanit havaitsivat tutkimuksissaan, että johtoporras osallistui laiskasti online-tiedonjakamiseen yrityksen sisällä. Johtajat ovat oppineet pitämään yhtä aikaa käsissään valtavan määrän lankoja. Nettijohtajuus on toisenlaista: verkostosuhteiden ja -palvelujen ristitulessakin olisi maltettava keskittyä yhteen tai kahteen lankaan kerrallaan, ja jos uutta tietoa syntyy, se palautuu vasta myöhemmin osaksi ”isompaa kokonaisuutta”. Voisiko tässä piillä yksi syy johtajien passiivisuuteen?

Varmin tie epäluottamukseen on koota asiantuntijat yhteen toivotaan-toivotaan -hengessä; vaikkapa pystyttää nettipaneeli ideoimaan pari uutta tuotetta, uusi bisnesmalli ja mielellään myös vedellä kulkeva auto. Sellainen turhauttaa ja vie osallistujilta uskon tavoitteen saavuttamiseen.

Sekavat tai huonosti rajatut tavoitteet ruokkivat egosentristä ja liian tehtäväkeskeistä viestintää: ”No, tehkää nyt tekin jotain, että saadaan hommat äkkiä pakettiin ja päästään pois”. Ryhmä joutuu käyttämään valtavasti energiaa tehtävien vastuuttamiseen. Lopputuloksena kukaan ei yleensä tee mitään. Jos tekee, opportunistisin osallistuja vie jälleen ne rusinat pullasta ja yhteistyö päättyy siihen.

Rajaaminen ei siis ole vain tutkijoiden työtä – sitä tarvitaan erityisen kipeästi, kun halutaan aktivoida asiantuntijat osallistumaan ideointiin tai suunnitteluun verkossa.

Selkeä tavoite antaa tilaa ja aikaa sosiaaliselle viestinnälle ja epävirallisuudelle, joista luottamuskin lopulta kumpuaa.

kommenttia
  1. jpruohisto sanoo:

    ”Varmin tie epäluottamukseen on koota asiantuntijat yhteen toivotaan-toivotaan -hengessä; vaikkapa pystyttää nettipaneeli ideoimaan pari uutta tuotetta, uusi bisnesmalli ja mielellään myös vedellä kulkeva auto. Sellainen turhauttaa ja vie osallistujilta uskon tavoitteen saavuttamiseen.”

    Toinen versio epäluottamuksen/-onnistumisen aikaan saamiseen on johdon osoittama ”hyvä on, saatte kokeilla, mutta ette sitten sössi siellä” -henki.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s