Ongelmia osaamisen osaamisessa

Posted: 02/07/2013 in osaaminen, tieto, tutkimus

Meidän tutkijoiden – varsinkin yhteiskuntatieteiden alueella – tulisi olla rohkeasti ”valtakunnanepattoja”. Enkä tarkoita nyt rahoituksen väärinkäyttöä tai muuta häikäilemätöntä vilunkipeliä, vaan työtä jossa paitsi tarkkaillaan ja analysoidaan, myös mahdollisimman näkyvästi tuuletetaan lukkiutuneita käsityksiä.

Liian usein tutkimustyö(kin) päätyy vain osaksi wannabe-orwellilaista koneistoa, jossa putkesta työpöydälle tipahtelevat tehtävät hoidetaan virkatyönä, tietämättä oikeastaan itsekään miksi. Kuten Edina Monsoon sanoisi: ”You’re just industry fodder, darling”. Puuttuu vain giniautomaatti – vai pitäisikö sittenkin sanoa Stolly & Bolly?

Toisenlainen esimerkki on Alf Rehn, joka ei suotta ahda sanottavaansa virkamiesmuottiin ja pyrkii myös herättämään lukijoiden/kuulijoiden omaa ajattelua. Twitterissä hän erottuu seuraajajoukollaan muusta yliopistoväestä kuin Gulliver lilliputeista (mutta missä haastajat viipyvät?!). Joka tapauksessa oli mukava tutustua Ykkösaamun kolumniin Osaamisen arvostuksesta.

Käsitysten tuulettamista parhaimmillaan on viittaus yritysten tiedottamiseen ja erityisesti irtisanomisuutisiin. Miltä kuulostaisi, jos ne ilmaistaisiin muodossa ”Olemme tänään irtisanoneet 700 osaajaa”? Olen aina yhtä viehättynyt siitä, kuinka paljon sanoilla on valtaa, usein jopa yksittäisillä merkeillä tai kirjaimilla. Mitäpä verkkoviestinnän aikakaudella muuta voisikaan.

Osaajista ei tietenkään puhuta, koska se antaisi signaalin siitä, että yritys on menettänyt jotain arvokasta – tai ylipäätään menettänyt jotain. Työntekijät taas ovat kuluerä, josta eroon hankkiutuminen palvelee sitä mikä on tällä hetkellä arvojärjestyksen kärkipäässä: niitä, joilla on paljon rahaa. Juhlapuheissa ja Dilbert-sarjakuvissa ”henkilöstö on tärkein voimavaramme”, mutta resurssiajattelulla ei ole ennenkään saatu aikaan kuin kusipäitä taloustieteilijöitä.

Emme me oikeasti arvosta osaamista. Arvostamme asioita joita on helppo mitata, asioita joita voidaan helposti todentaa, asioita joilla on tietty, tähän hetkeen sidottu arvo.

 

Kuten ajaton viisaus kuuluu: ”Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.”

Tästä inhimillisessä pääomassa ja osaamisessakin on pohjimmiltaan kyse. Yritimme taannoisessa artikkelissamme vinkata, kaikilla aloilla – tässä tapauksessa palvelualoilla – tarvitaan erikoistunutta tietoa. Ei kannata sanoa, että siivooja ”vain” siivoaa tai autonkuljettaja ”vain” ajaa autoa, puhumattakaan että ainoastaan ylikoulutettujen puvunkirskuttajien harjoittamat palvelut olisivat ”tietointensiivisiä” ja muut sitten jotain vähempiarvoista rupeloa.

Tiedon luonne eroaa, ei ammattilaisuuden aste. Kokemus kartuttaa osaamista, oli ala mikä hyvänsä – ja sitä ammattilaisuutta meidän tulisi arvostaa ohi virallisten titteleiden.

Niin kauan kuin vanhat ajatusmallit dominoivat, henkilöstö on pakollinen paha, johon ei luoteta pätkän vertaa. Kuten muuan keskijohdon edustaja totesi: kellokorteista ei voida luopua, koska ”miten sitten työntekijän tulosta mitattaisiin”?

Jos kyseessä olisi ollut sotiaedeltävien vuosikymmenten työ tehtaan kokoonpanolinjalla, ajatus olisi ollut jotakuinkin ymmärrettävä. Asiantuntijapalveluita 2000-luvulla tarjoavalle yritykselle se on yksinomaan naurettava.

Kaiken huipuksi työ on tietenkin organisoitu tiimeiksi – ovathan ne olleet jo kauan muodissa – mutta kuinka monessa yrityksessä aineellinen palkitseminen tai rankaiseminen on irrotettu yksilötasolta?

Tänä päivänä yhä useampi ymmärtää, että osaamisessa on kyse on jostakin mittaamattoman(!) tärkeästä, mutta toimintatapoihin asti ymmärrys ei ole vielä siirtynyt.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s