Paikallismedia kristallipallossa

Posted: 07/02/2013 in media, yhteiskunta

Teimme aikanaan tulevaisuudentutkimuksen kurssilla ja osana nykyisen viestintäjohtajamme pro gradu -työtä tulevaisuusskenaariot Sanoma Lehtimedian maakuntalehdistä vuonna 2020. Skenaariotyöskentely oli opettavaista ja suorastaan hauskaa. Tämäkin ”profeetallinen” tuotos on laitettava jakoon blogin kautta, viimeistään nyt kun puolet ennustettavana olevasta ajanjaksosta on jo takana!

Mobiilin vallankumousta emme tuolloin osanneet ennustaa – jos olisimme osanneet, olisi printtilehdelle kenties arvioitu hieman pienempi osuus paikallisuutisoinnin kokonaisuudessa. Toisaalta jos osaisimme ennustaa kaiken, tuskin olisimme tavallisessa palkkatyössä.

Yhteenvedon viimeinen lause on sikäli osuva, että nyt – 8 vuotta myöhemmin – paikallinen esaimaa.fi tuottaa jo keskustelu- ja kommentointiaktiivisuutta herättävää sisältöä muuallakin kuin kahvipöydissä. Ensin tarvitaan sisältöä jota markkinoida eri kanavissa. ”Osallistukaa, perkule” on huonoin mahdollinen tapa houkutella paikallista yleisöä.

”Tulevaisuusraporttimme (2005) tarkastelee Sanoma Lehtimedian kolmen maakuntalehden tulevaisuutta. Raportissa kysymme, millainen on maakuntalehti vuonna 2020. Olemme pyrkineet ns. ulkopuolisen tarkkailijan silmin pohtimaan, missä muodossa lukija tulevaisuudessa vastaanottaa tietoa paikallisista asioista ja ketkä tätä tietoa tuottavat.

Media-alan tämän hetken megatrendejä ovat digitalisoituminen ja monikanavaisuus, omistuksen keskittyminen sekä uusien kilpailijoiden mukaantulo. Työskentelyn pohjaksi kokosimme seitsemän muuttujaa, jotka keräämiemme pohjatietojen ja nykytila-analyysin perusteella vaikuttavat merkittävästi maakuntalehden tulevaisuuteen. Näitä ovat yleinen paikallisuuden arvostus, tavoittavuus (lukijoita/kk), lehden lukutapa, tiedon jakamisen eri kanavat, ilmoittamisen kanavat, tiedon tuottajat sekä merkittävimmät kilpailijat.

Esittelemme raportissa viisi skenaariota, joiden tärkein sanoma on tiivistetty seuraavassa.

1) Vaaleanpunaista printtiä. Lehti alueensa ylivoimainen ykkönen ja vahvan printtilehden tukena muut tiedon jakamisen kanavat.

2) Alamäkeä vierivä ei sammaloidu. Loiva laskusuunta jatkuu, mutta perinteisen lehden asema vakaa ja turvattu.

3) Jäärät taipuvat digiaikaan. Yllättävä digitaalinen vallankumous, jonka vanha lehtiväki vie läpi yhteistyössä nuoremman polven kanssa. Printin asema hiipuu.

4) Ei mainoksia, kiitos. Ilmoittelu siirtynyt kauttaaltaan digitaalisille kanaville. Lehden roolina analysoida tietoa ja keskusteluttaa ympärillä toimivaa paikallisyhteisöä.

5) Pamflettia marginaalille. Lehti kuihtunut alimman sosiaaliluokan wc-lukemistoksi.

Näkemyksemme mukaan lehtiväen tulisi olla herkempi ihmisten mediankäytön muutoksille: jo nyt kilpailu ihmisten ajasta ja huomiosta on kovaa, ja sanomalehti on menettänyt asemiaan yhteiskunnallisen keskustelun suunnannäyttäjänä. Esitettyjä skenaarioita värittää ennen kaikkea teknologiaoptimismi. Maakuntalehden tulisikin enemmän korostaa vahvinta valttiaan, paikallisuutta, ja rakentaa ympärilleen sekä uusia että perinteisiä kanavia hyödyntävä aktiivinen yhteisö.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s