Fasilitoinnille on tarvetta, jos yhteisöllekin on

Posted: 28/01/2013 in crowdsourcing, sosiaalinen media, yhteisöt

Soijaa pukkaa jälleen koko sosiaalisen median laajuudelta, kun maailmalla vietetään Community Manager Appreciation -päivää. Myös kotimaisen CMADin ohjelmaan mahtuu monenlaista.

On hirtehistä, että käännyin viestintäteknologian yksisilmäisestä palvomisesta ihmissuuntautuneisuuteen ja online-yhteisöihin jo kymmenen vuotta sitten, mutta silti minulta puuttuu omakohtainen kokemus näiden yhteisöjen sosiaalisuuden ruokkimisesta. Kaikki huomioni on ollut alustoissa ja niiden ylläpitämisessä. Ihmisiin liittyvät oppini ovat muiden kokemuksista ja tutkimustiedosta imettyä.

Toisaalta mielenkiintoinen kysymys on se, missä määrin nettisosiaalisuutta on edes mahdollista luoda pakotettuna eli nk. takamus edellä. Fasilitaattorit ovat nimensä mukaisesti keskustelun ruokkijoita, eivät poppaukkoja tai -akkoja! Tarvinneeko erikseen mainitakaan jo väitöskirja-ajalta tuttua idiotismia, joka yhteisöguru Jenny Preecelle esitettiin seminaarissa: ”How do I fill in an empty community?

Antaa nettiyhteisöjen olla olemassa siellä, missä niille on aito tarve – ja vain siellä. Kuviteltu tai pakotettu yhteisöllisyys aiheuttaa pelkästään kärsimyksiä ja rahanmenoa, jota ei paikkaa omistautunut 24/7 läsnäolo sosiaalisessa mediassa.

Netin vertaisyhteisöt tunnetusti elävät vastavuoroisuudesta: keskustelu on elävää, omat ajatukset herättävät vastakaikua, mielenkiintoiset tarinat houkuttelevat palaamaan yhteisöön yhä uudelleen ja useita kertoja päivässä. Syntyy tuttuuden kokemus, nettiystävyyksiä, jopa läheisempiä ihmissuhteita.

Eräs mielenkiintoinen piirre luonnehtii sekä ammatillisia että brandisuuntautuneita yhteisöjä ja niiden menestystekijöitä. Tutkimustieto vahvistaa, ettei vastavuoroisuudella ole juuri merkitystä tiedon jakamisessa. Tätä korostaa mm. Computers in Human Behavior:issa kohtapuoliin julkaistava professional virtual communities -tutkimus, samoin kuin oma innovaatioyhteisötutkimuksemme. Jo Wasko ja Faraj taisivat 2005 tulla samaan johtopäätökseen: vastavuoroisuuden rooli kääntyi päälaelleen heti kun tutkimuksen konteksti vaihtui harrastusfoorumeista lakialan ammattilaisten verkostoon.

Mitä tuoteideoiden, ammatillisten parhaiden käytäntöjen tai jaetun ongelmanratkaisun edistäminen siis fasilitaattoreilta vaatii? Kaiketi hillityn piiloista egoboostauksen tukemista ja jäsenten vaikuttamisen mahdollisuuksien lisäämistä. Viittaan aina J.C. Spenderiin: kyllähän ihmiset tekevät ja jopa muuttavat toimintatapojaan, jos kokevat sen parantavan omia mahdollisuuksiaan.

Mutta onko se ”yhteisöllisyyttä”? Se on toinen tarina, josta lisää seuraavissa virtuaalipeukaloisen retkissä.

Tämän kevään Virtuaalinen yhteistyö -kurssikokonaisuus on jälleen startannut. Ensimmäisillä luentokerroilla oli läsnä varsin aktiivinen ja erilaisia taustoja omaava kolmikymmenpäinen ydinjoukko, mikä lupaa hyvää yhteisöllisten työvälineiden parissa tehtävään salapoliisityöhön. (Ensimmäistä kertaa löytyi myös ryhmä, joka uskaltautui valitsemaan aiheeksi Twitterin – diffuusio on saavuttanut uuden vaiheen.)

Ensi lauantaina on omalla kohdallani vuorossa perinteinen online-yhteisöjä käsittelevä osuus: mitä yhteisöt ovat, mistä elementeistä ne muodostuvat ja mikä niitä pitää koossa. Kiitos CMAD-päivän, hoksasin että minun olisi näinä päivinä syytä puhua muustakin kuin pelkästään käyttäjien odotuksista ja yhteisöjen sosiaalisesta dynamiikasta.

Myös ylläpitäjien näkökulma ja fasilitointitaidot ansainnevat muutaman sanan.

kommenttia
  1. mkosonen sanoo:

    Heh, juuri tätä linkittäessäni Twitter tietää kertoa, että avainkysymys on ”Miksi henkilöstö ei käytä näitä työkaluja” 🙂

    Hashtag determinismi jne…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s