Opetuksen virtuaalistamisessa sarkaa tohtoreille, ja muillekin

Posted: 09/03/2011 in opetus, sosiaalinen media

Tänä keväänä olemme ensimmäistä kertaa käyttäneet Virtuaalinen yhteistyö ja tietotekniset työkalut -kurssilla yliopiston tarjoamista fasiliteeteista riippumatonta wikiä, alustana Wikispaces. Yllätyin positiivisesti siitä, että alustan sai hyvin vaivattomasti ei-julkiseen käyttöön ja käyttömaksua private-oikeuksista kertyi niin nimellinen muutama dollari, ettei edes pieni maakuntayliopisto voi tuhoutua sen takia varojen puutteeseen.

Aiempina vuosina olimme vielä oppimisympäristöön integroidun MediaWikin varassa, ja hyvin se toimikin siihen asti, kunnes lakkasi toimimasta. Blackboard Vista/CE MediaWiki Integration Error -ilmoitus ehti tulla kovin tutuksi parin viime vuoden aikana, eikä tavallinen käyttäjä voinut juuri muuta kuin istua kädet ristissä odottamassa. On suorastaan noloa, miten oman onnensa nojassa opetushenkilöstö on työvälineiden kanssa. Ensi syksynä saamme sentään uuden ja toivottavasti toimivan oppimisympäristön.

Kurssin harjoitustyöt ovat vielä synnytysvaiheessa, mutta olen hyvin toiveikas lopputulosten suhteen, sekä tasoltaan että työtavoiltaan. On ilo saada olla mukana kurssilla, jossa kaikki oikeasti oppivat jotain uutta – kirjoittavat julkista tekstiä blogissa, löytävät uusia oppeja työyhteisöönsä, kokeilevat wikiä yhteistyövälineenä, saavat näkökulmia nettiyhteisöjen liiketoimintahyödyistä, käyvät omaehtoisesti tutustumassa Second Lifeen tai oivaltavat jotain nuorten tavasta käyttää sosiaalista mediaa. Alussa kipukynnys voi olla korkea, mutta lopputulos on joka kerta palkinnut, ainakin aiempien vuosien kokemusten perusteella.

Virtuaalinen yhteistyö on aiheena sellainen, ettei siinä ole sijaa puhuville päille, jotka seisovat katederilla kaatamassa opiskelijoiden päähän vastauksia. Oikeampaa on kysyä kysymyksiä. Opetuksessa joukkovoima on sitä, että 37 kurssilaista tietää taatusti enemmän kuin kaksi opettajaa. Miksi emme siis laittaisi koko ryhmää etsimään tietoa, pohtimaan ja suodattamaan siitä olennaisen? Kaikki hyötyvät, eikä kukaan menetä mitään – toistaiseksi ei edes yksityisyyttään. Sillä saralla Facebook lienee suurempi huolenaihe kuin yliopisto-opetus.

Yhteisöllinen oppiminen näkyy myös uudessa wikiympäristössä. En tiennyt, kuinka wikiin luodaan alasivuja siten, etteivät ne tule näkyviin päänavigaatioon. Ongelma ratkesi käden käänteessä opiskelijan ansiosta, ja nyt kurssin vetäjätkin tietävät ratkaisun. Tietovirrat risteävät eri suuntiin.

Aiheesta kiinnostuneet lienevät jo mukana Sosiaalinen media oppimisen tukena -verkostossa.

Koen jonkinlaisia omantunnon pistoksia siitä, että en ole ollut etulinjassa siirtämässä edes yhtä luento-osuutta virtuaalimaailmaan tai kokeilemassa, mitä kaikkea hienoa uusilla yhteisöllisillä työkaluilla voi tehdä. Mutta selitys tähän on perin yksinkertainen: tiedekunnan ja tutkimusinstituutin palkkalistoilla olevat uunilämpimäiset tohtorit ovat ensisijaisesti tutkijoita, kun taas opetus ja sen kehittäminen on luonteeltaan harrastustoimintaa.

Jos opetettavat asiat liittyisivät johonkin muuhun kuin virtuaaliyhteistyöhön, nettiyhteisöihin ja kirjalliseen viestintään verkossa, ylläoleva saattaisi nk. ottaa kupoliin. Sosiaalisen median ilmiöihin taas kuuluu määrittävänä tekijänä itseohjautuvuus, avoimuus ja ryhmässä oppiminen, joten miksipä emme tutkailisi maailmaa yhdessä opiskelijoiden kanssa jatkossakin?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s